19 oktober 2008

Min tid från operationen

Emma har ju redan skrivit lite, men eftersom jag inte kan prata så mkt så tänkte jag skriva av mig "min tid på sjukhuset".

Var väligt nervös hela dagen. Det ända jag ville trotts allt var att komma till sjukhuset å bara få det gjort.
Låg på en 4:a sal, fick sista tuggmaten på länge. Macka, youhurt o te. Mums va gott det var.
När Emma o mamma hade gått så fixade jag dusch nr 2 av 3. La mig rätt tidigt, läste Martina Haags bok. Den är lite roligt, fick annat o tänka på.
När ja äntligen hade somnat kom natt personalen o presenterade sig. Frågade om jag vill ha nåt att sova på, men ja tänkte att ja skulle nog somna själv. och det gjorde jag.
Vaknade vid 5 tiden och det var dags för tempern. Fick en kanyl i handen, tog blodprov.

Sen upp o duscha 3/3:e och på med den fin fina operationsskjortan, läckra strumpor ända till knäna. Borde reklamerat den ena strumpan, den hade tappat resåren! Blev 80-tals strumpa istället!! =)

Det luktade kaffe och frukost på hela avdelningen, jag fick inget tack för det!

Mamma o Emma kom. Skönt att få se deras ansikten o prata lite.
Började verkligen ångra mig....usch, vad har jag gett mig in på?? Tänkte smita men..jaja.

7:45 tiden var det dags att rulla ner. Fick ligga en stund i förrummet. Då grät jag...usch. Sen blev jag hämtad. Kände mig inte redo. Men ok. Emma följde med!
Fick gå in till operationsrummet. Kändes nästan som man tog de sista stegen i livet, förlåt men de kändes så. Var ledsen men lite spännande var det ju. Men det gick såå fort där inne. Emma har berättat lite nu efteråt. Jag kommer bara ihåg hälften. De frågade vad jag jobbade med o sen sa ja nåt om Elvira, tror de sa "tänk på nåt roligt"!
Pussade Emma o sen är det svart!

......

Uppvaket. Vaknade till nån gång vid 15:30. Då var det en timme efter att operationen var avslutad.
Hade inte så ont. Men var ändå klar med var jag var. Mådde illa. Fick medicin mot det. Somnade till o från. Tänderna var hårt fast ihopbundna. Ok...bara att gilla läget. Det är mina ord fram tills allt är bra!

Väldigt gulliga sköterskor. Hörde att det ringde..." ja hon ligger här, kom för ett par timmar sedan" Ja ÄNTLIGEN kommer mamma o Emma. Blev såå glad. Grät inget!
Försökte få fram att jag ville se mig i en spegel. Fick en o HERREGUD va jag såg ut!! Direkt blev jag en Miss Piggy!! Skrattade faktiskt. Mina läppar var sååå stora, hela ansiktet var sååå stort. Tänk er "makeover" från USA. hahahaha....

Sen kom natt personalen. De var lite drygare. Mådde illa ganska mkt. De pumpade in något med slangen i näsan. Blev inte bättre. Spydde o det var lite läskigt i och med att ja inte kunde gapa. Men de kom ut ändå! Tack!
Dom ville röntga mig och se om slangen till magen verkligen låg rätt. Så vid 12 tiden kom en giraffliknande mackapär. (röntgen) Sov nästan som godast då. La en stor platta under min rygg. Senare fick jag svar på att slangen vänt sig o de var tvunga att dra ut den. Usch o fy! Gött att de var över. Sov lite till. Sen var det dags att byta lite kläder eftersom jag spytt ner mig o få en ren skjorta. Bökigt mitt inatten men ändå skönt. Ryggen gjorde ont. Är så van att stå upp och röra på mig så jag får lätt pirr i ryggen. Personalen vände på mig en gång. Sen under jag göra det själv. Visste inte hur mkt slangar jag satt fast i. Fick även klyklampar på kinderna och det var sååååå skönt!


Mellan kl. 4-7 sov jag inte mkt. Hade då problem med andningen. Hade fortfarande syrgas o det var skönt. fick lite näsdroppar och snyta mig. (å i efterhand så ska jag inte snyta mig eller ta näsdroppar sa min kirurg.) Det blev väl ändå lite bättre.
Övervakningen var väl så där. Två mesiga personer som kollade till mig..."knacka om det är nåt" o HUR FAN SKA JA ORKA KNACKA o på VADDÅ?? Ibland hördes ja o ibland fick man vänta en liten stund. Ska skicka ett tips till dom....KLOCKA att ringa på! Det orkar man!

Tillslut, fram på morgonen somnade jag gött, sov då 2,5 timma till. De sa att jag behövde nog sova o lät mig göra det! Så var det dags att rulla upp till avdelningen. En tvätt till o byta skjorta. En tant hjälpte mig. Lite speciell.
Vaktmästaren (ja de sa så om honom) kom och körde upp mig till avdelningen. Barn avdelningen. Fick ett enkel rum med egen toa och tv! Gött.

Mamma o Emma kom precis samtidigt som jag. Skönt att se dom!!!

Emma passade upp på mig, fick massage på benen o ryggen. Har haft väldigt ont i ryggen under natten.
Hade haft kateter under opertionen, den drog dom bort kanske fort på avdelningen. Skönt det att komma upp själv o gå på toa.
Dricka skulle jag göra själv. Tog lite i taget. Jordgubbsaft o yoghurt mums! Tog även en liten promenix i korridoren. Skönt att röra på sig. Blir ändå lite rastlös.

Fick äcklig medicin...urk. Det är bara att häva i sig, är ju bara bra grejer ändå!

Orkade inte läsa så mkt böcker. Lånade Emmas dator o kollade på Melrose Place!! Tur att de finns DVD boxar!!

Annars tycker jag tiden på avdelningen var bra! Mkt snäll personal! Ska nog dit senare med en liten tårta och så även till käkkirurgen!

Annars som sagt är det bara att bita ihop!!

Puss o kram så länge!

Inga kommentarer: