15 oktober 2008

Dag 2 efter op

Näst sista dagen på sjukan. Mamma å jag kom till Ida redan 08.30, men missade precis rondande käkkirurg. Typiskt. Ida skrev ner massa info ang operationen... Att det gått som väntat, att nerven till hakan/underläppen inte skadats, att allt såg fint ut med käkarna och svullnaden m.m.
Droppet hade tagits bort och Ida såg mycket piggare ut! Fick antibiotika att spruta in i munnen istället för i droppform. Å det smakade inte gott tydligen... "Usch jag kräks...!"

Inga större problem med att dricka ur muggarna...
Flytande Panodil - blä. Näringsdryck - blä. Proviva - mmm. Oboy - okej. Kycklingsoppa - blä. Drickyoghurt - mmm. Kalvsoppa - okej. Ananasdryck -mmm.

Svullnaden bara krymper. Läpparna blir mindre och lättare att röra på. Nu pratar Ida så gott det går med sina sammanbitna käkar, på ett alldeles eget språk. =) Men man lär sig fort vad hon menar. Bara ett fåtal gånger måste hon ta till papper å penna.

Första duschen idag efter operationen. Ny skjorta. Fräääscht.

Efter lunch kom halvsyster Martina och hälsade på. Med paket! Ida fick en jättefin bok, om chokladbakverk. Mmmmm... Synd att det inte var en luktbok!
Senare under eftermiddagen, när mamma var å shoppade och både Ida och jag slumrat till en sekund, knackade det på dörren och kompis Eva kom på besök. Med ännu mera skvallertidningar! (Gissa vem som kommer slå oss med hästlängder när det gäller vad som händer i kändiskretsarna...!?)
Ida tyckte det var jättekul att se lite nya ansikten. Mängder av sms ramlar in i inkorgen oxå. Full rulle.

Idag kände jag att Ida var mer rastlös. Uttråkad. "Jaha...nu då? Nu räcker det..." Så jag tror det kommer bli jättebra att Ida får komma hem imorgon. Gå runt å pyssla lite hemma, mixa egna lyxiga soppor, fortsätta blogga...

Så imorgon (torsdag) blir det röntgen - käkkirurgen - HEM! Då kommer Ida fortsätta berätta om sina upplevelser under dessa tuffa dagar, och kanske till och med lägga upp lite bilder... (??) Vi får väl se.

Jag längtar iallafall tills imon... Välkommen hem allas vår Miss Piggy!! ;-) hihi

2 kommentarer:

Karlsebakken 37 sa...

Hahaha, det låter bra! Du får fortsätta att gästspela på bloggen i framtiden också Emma - like your writing! Önskar att jag också kunde komma på besök men är ju lite långt borta... Är iaf där i tanken. Lycka till med sista dagen på sjukhuset och välkommen hem! KRAM

Anonym sa...

Vill man vara fin, får man lida pin... känns som att det stämmer bra in här. Stackare!

Jag vill se bilder! Lägg upp. Och håll ut. Snart komemr du kunna käka och prata igen...

Stor stor kram kusin J